Wat is een hoteldistributiestrategie en waarom moet elke accommodatie er een hebben?
Een hoteldistributiestrategie is een plan om kamers te promoten en/of te verkopen via een zorgvuldig uitgekozen mix van online en offline kanalen. Deze mix bestaat gewoonlijk uit verschillende directe en indirecte kanalen, zoals Online Travel Agencies (OTA's), metasearchwebsites, Global Distribution Systems (GDS), de officiële hotelwebsite, sociale media, reserveringen per telefoon of e-mail ...
Nu reizigers massaal het internet gebruiken om hun reis te boeken, hebben accommodatie-eigenaren een sterke online aanwezigheid nodig om gevonden te worden door potentiële gasten. Uitsluitend rekenen op één bron van boekingen of lukraak een aantal OTA's kiezen is niet de meest rendabele aanpak. Naast het selecteren van de juiste kanalen, moet je streven naar een goede balans tussen directe en indirecte reserveringen om de commissiekosten onder controle te houden.
Met een succesvolle hoteldistributiestrategie kan je
- Je online visibiliteit vergroten
- Meer potentiële klanten bereiken
- Meer boekingen ontvangen
- Je bezettingsgraad & winst maximaliseren
#1 – Bepaal je doelpubliek
Om een goede mix van distributiekanalen voor jouw accommodatie te vinden, moet je eerst je doelgroep bepalen. Wie is het meest waarschijnlijk geïnteresseerd in je accommodatie of service en wie is je 'ideale gast'? Verschillende types reizigers hebben uiteenlopende gewoonten bij het organiseren van reizen. Bekijk waar jouw doelgroep meestal zoekt naar een verblijfsplek en zorg dat je aanwezig bent op die platformen!
Hier zijn enkele gasteigenschappen om over na te denken:
- Lokaal vs. internationaal
- Nationaliteit
- Familie, koppel, groep of solo
- Leeftijdsgroep
- Business vs. leisure
- Standaard vs. luxe
- Rust vs. avontuur
#2 – Selecteer minstens vijf kanalen
We raden aan om je kamers te verspreiden via ten minste vijf kanalen die aansluiten bij de behoeften van je doelgroepen. Met Bookingplanner heb je keuze uit meer dan 200 OTA-, metasearch- en GDS-partners. Vergeet daarnaast ook je 'owned media' niet: je eigen website en sociale media.
- Je eigen website is een van de voornaamste distributiekanalen, omdat het directe (commissievrije) reserveringen genereert. In plaats van louter je contactgegevens weer te geven, integreer je beter een boekingsmodule zodat gasten eenvoudig online kunnen boeken.
- Online Travel Agencies (OTA's) zijn een essentieel onderdeel van elke distributiemix. Grote, internationale namen als Booking.com en Airbnb zijn de meest voor de hand liggende keuze, maar lokale OTA's kunnen net zo waardevol zijn!
- Ook metasearchplatformen zijn enorm populair, omdat ze reizigers een handig overzicht bieden van de tarieven op verschillende boekingskanalen. Google Hotel Search, Trivago en TripAdvisor zijn zeker te overwegen.
- Destination marketing-organisaties, zoals de toeristische diensten van steden of regio's, tonen vaak accommodaties op hun websites en vormen bijgevolg een interessante marketingkans voor jou.
- Global Distribution Systems (GDS) geven je toegang tot een veelvoud aan reisagenten en bieden een ideale manier om last minute kamers te vullen. Enkele bekende spelers zijn Amadeus, SynXis en ATEL.
- Socialemediaplatformen zoals Instagram, Facebook, LinkedIn en Youtube zijn een geweldig kanaal om je accommodatie te promoten, zowel via organische bijdragen als via betalende advertenties.
#3 – Deel je persoonlijke verhaal op alle kanalen
Het opzetten van een doeltreffende distributiestrategie stopt niet bij het vergroten van je online zichtbaarheid. Door de sterke concurrentie op de reismarkt moeten accommodaties nieuwe, creatieve manieren vinden om zich te differentiëren van de massa. Overtuig reizigers door je persoonlijke verhaal te vertellen en de unieke ervaring die jij biedt over te brengen door middel van tekst en beeld. Toon mensen waar je accommodatie voor staat en communiceer duidelijk je kernwaarden.
#4 – Zorg voor een simpel rechtstreeks boekingsproces
Een hoteldistributiestrategie is alleen rendabel als er een gezonde balans is tussen indirecte en directe boekingen. Niet alleen zijn rechtstreekse reserveringen vrij van commissie, ze leiden ook vaker tot herhaalbezoeken en zijn beter geschikt voor upselling met pakketten en extra's.
Je eigen website is meestal de belangrijkste generator van directe reserveringen. Laat bezoekers eenvoudig je beschikbaarheid controleren en hun reservering voltooien door een gebruiksvriendelijke Booking Engine te integreren. Hoe makkelijker het hele proces is, hoe meer boekingen je ontvangt! Koppel je boekingsmodule aan een betaalprovider om je klanten veilige online betaalmogelijkheden te bieden. Dit moedigt potentiële klanten aan om de reservering te voltooien en biedt een vorm van garantie voor beide partijen.
#5 – Maak je website beter om rechtstreekse boekingen te stimuleren
Eerst en vooral moet jouw website gevonden worden door zoekende reizigers. Pas daarvoor SEO-technieken toe, bijvoorbeeld door relevante trefwoorden te gebruiken en een pagina te wijden aan bezienswaardigheden in je omgeving. Zodra reizigers op je website terechtkomen, zijn het design, de productvariëteit en de prijs-kwaliteitverhouding de belangrijkste criteria waarop ze hun boekingsbeslissing baseren.
Zorg ervoor dat je professionele website er aantrekkelijk uitziet – met kwalitatieve foto's – en een logische opbouw heeft. Opvallende "Boek nu!" knoppen moeten bezoekers naar je boekingsmodule gidsen. Probeer steeds de gunstigste prijzen en boekingsvoorwaarden aan te bieden op je eigen website. Overtuig potentiële rechtstreekse klanten verder door interessante voordelen uit te lichten, bijvoorbeeld een gratis ontbijt, vroege check-in, een welkomstdrankje ...
Je kan deze voordelen in de kijker zetten met behulp van de Ratebox prijsvergelijkingswidget (inbegrepen in onze Booking Engine). Lees zeker ons vorige artikel voor meer tips om je website te optimaliseren.
#6 – Houd je kanalen efficiënt bij en vermijd overboekingen
Kamerprijzen en beschikbaarheden op verschillende kanalen handmatig bijwerken zou enorm tijdrovend zijn. Met een Channel Manager krijg je eenvoudig toegang en kan je al je online distributiekanalen efficiënt beheren vanuit één centraal punt. Deze werkwijze vermindert het risico op fouten en dubbele boekingen aanzienlijk! Vergeet niet om je kamers minstens 365 dagen vooruit boekbaar te maken om geen vroegboekers of terugkerende gasten mis te lopen.
#7 – Zet een slimme prijsstrategie op
Het aanbieden van de juiste kamerprijzen op het juiste moment is bepalend voor een winstgevende distributiestrategie. Zet je prijzen niet te hoog in vergelijking met de concurrentie, maar zet ze ook niet te goedkoop bij plotse pieken in de vraag (bijvoorbeeld vanwege een evenement). Een Revenue Management Systeem (RMS) zoals RoomPriceGenie helpt jou om je dagelijkse tariefbeheer te automatiseren en je RevPAR te verhogen dankzij een optimale prijszetting.
#8 – Volg de prestaties van je kanalen op
Eenmaal je een distributiestrategie hebt uitgerold, is het essentieel om die te blijven monitoren en bijsturen. Bereken de distributiekost voor elk kanaal (commissiemodellen van externe boekingssites variëren) en vergelijk die met de opbrengst ervan. De automatisch gegenereerde bedrijfsrapporten in Bookingplanner helpen je inzicht te verwerven in de prestaties van je distributiekanalen, zodat je gemakkelijk de juiste beslissingen kan nemen.
#9 – Beheer je recensies
Wat is overtuigender voor potentiële klanten dan andere reizigers die jouw accommodatie aanbevelen? Verzamel beoordelingen door je gasten te vragen een review achter te laten na afloop van hun verblijf. Voorzie wat tijd in je planning voor het beheren van je recensies om de prestaties van succesvolle distributiekanalen op peil te houden. Zelfs wanneer je meerdere positieve beoordelingen hebt, kunnen één of twee onbewaakte negatieve ratings mensen ervan weerhouden te boeken.
Had je graag wat bijkomend advies of assistentie?
Aarzel niet om contact met ons op te nemen via onderstaand formulier als je bijkomende vragen hebt. Wij helpen jou graag met het optimaliseren van je distributiestrategie!