Nu de hotelwereld de coronacrisis te boven komt, zien de vraagpatronen van hotels en accommodaties er anders uit dan vóór de pandemie. En daarom moet je een nieuwe benadering van prijsstelling aannemen om ervoor te zorgen dat je alle opportuniteiten benut ... vooral in het komende zomerseizoen!
Hieronder geven we jou enkele ideeën over hoe je het inkomstenpotentieel van je hotel kunt vergroten.
Welke gemiste kansen zien we vaak terugkomen?
Vaste prijzen tijdens het hele jaar of slechts twee seizoenstarieven
Hoewel de echte wereld veel genuanceerder is, is flat pricing voor veel hotels de standaardpraktijk, vooral vanwege het gemak. Maar één of twee seizoenstarieven hanteren en deze publiceren op je hotelkanalen is veel makkelijker en minder tijdrovend dan meerdere tariefplannen die handmatig moeten worden geüpdatet.
Volgens Micrometrict geeft 85% van de reizigers aan dat de prijs doorslaggevend is bij de besluitvorming. En in de dynamische wereld van vandaag betekent het aanhouden van een vaste prijs ofwel te veel rekenen en reserveringen mislopen, ofwel te weinig rekenen en geld op tafel laten liggen.
Flat pricing is wijdverspreid onder accommodatie-eigenaren die aarzelen om te investeren in hoteltechnologie, zoals revenue management software. Nu hotel software eenvoudiger is in gebruik en betaalbaarder dan ooit wordt, zijn revenue management systemen toegankelijk voor elke hoteleigenaar en -exploitant.
Te weinig aanrekenen
De meeste hotels zouden meer omzet draaien als ze gemiddeld meer zouden vragen. Uit onderzoek is gebleken dat dit het gevolg is van een combinatie van de vrees voor lege kamers, het niet willen verlagen van hun beoordelingsscores of gewoon omdat hun trouwe klanten zo gewend zijn aan hun vaste prijzen. Te lage tarieven komen doorgaans vaker voor bij kleinere accommodaties dan bij grotere internationale ketens.
Sommige duidelijke tekenen die wijzen op lage prijzen (zoals te snel volgeboekt worden, het missen van speciale evenementen en het goed scoren op "waar voor je geld" in beoordelingen) worden vaak over het hoofd gezien. Door deze signalen te negeren, realiseren accommodaties vaak niet hun werkelijke waarde en lopen ze dus meer inkomsten mis.
Geen dag-van-de-week tarieven
Voor bijna alle business hotels is maandag minder goed dan woensdag. En voor veel vrijetijdshotels is zaterdagavond populairder dan vrijdag. Maar vaak hanteren hotels dezelfde prijs voor iedere dag van de week.
Het is belangrijk om in te spelen op de verschillende vraag per dag van de week door per dag anders te tariferen. Een accommodatie die haar kamers op maandag goedkoper prijst, ontvangt waarschijnlijk meer gasten op maandag. En als ze op woensdag meer aanrekenen, zullen ze door de hogere vraag meer inkomsten genereren. Door rekening te houden met dag-van-de-week cycli, kunnen hotels profiteren van meer boekingen en inkomsten.
Niet (tijdig) reageren op schommelingen in de vraag
Prijszetting is niet iets dat je gewoon kunt vastleggen en vergeten. De vraag naar accommodaties fluctueert voortdurend, en met steeds meer last-minute reserveringen moeten prijzen tegenwoordig dynamisch zijn. De realiteit is dat dynamische tarieven alleen mogelijk zijn met een geautomatiseerd revenue managment systeem.
Als je periodes met lage en hoge aantallen boekingen niet op tijd opmerkt, leidt dat tot lagere inkomsten. Als je te vroegtijdig wordt geboekt, moet je de prijzen verhogen. Omgekeerd lukt het hoteliers vaak niet om hun tarieven op tijd te verlagen, zodat ze hun prijzen last minute in paniek moeten dumpen. Je moet steeds tijdig reageren om te voorkomen dat je lagere kamerprijzen krijgt dan gemiddeld en omzet misloopt. Daarom kan een geautomatiseerd prijssysteem zoals RoomPriceGenie je helpen om altijd bij te blijven met de steeds veranderende vraagpatronen.
Geen seizoensgebonden kamertypes
Deze laatste tip is een meer geavanceerde strategie in die zin dat het een dieper begrip vereist van de vraagpatronen voor de verschillende kamertypes die jouw eigendom mogelijk aanbiedt. Bijvoorbeeld, suites en familiekamers kunnen gegeerder zijn tijdens schoolvakanties of in het weekend, en daarom zou het prijsverschil met de rest van je kamertypes in die periodes groter moeten zijn. Omgekeerd kunnen deze kamertypes moeilijker te verkopen zijn aan zakelijke gasten die door de week voor zaken reizen, dus moet je de prijzen voor deze kamertypes verlagen om ze te vullen.
Conclusie
Elke nacht de juiste prijs bepalen voor je kamers is het meest essentiële onderdeel voor jouw accommodatie. Hoteliers moeten opportuniteiten benutten om hun kamerinkomsten te maximaliseren, wat effect heeft op de algehele winstgevendheid van je bedrijf. Met bovengenoemde tips kun je echter met enkele eenvoudige stappen je kamerinkomsten verhogen.
In de dynamische markten van vandaag kan het een uitdaging zijn om je kamerprijzen handmatig te beheren, vooral wanneer je je richt op het verzorgen van je gasten. En als je geen tijd of mogelijkheid hebt om het beste uit de komende maanden te halen door middel van doeltreffende prijsstrategieën, kan RoomPriceGenie, als een geautomatiseerd revenue management systeem, een geweldige oplossing voor jou zijn. Dankzij de two-way koppeling met Bookingplanner kan je al je prijzen meerdere malen per dag automatisch laten updaten!
Meer weten? Aarzel niet om ons te contacteren!
Nieuwsgierig hoe de RoomPriceGenie integratie met Bookingplanner All-in-one jou kan helpen je omzet te maximaliseren? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of een gratis proefperiode van 4 weken!