#1 Communiceer je persoonlijke verhaal en unieke troeven
Om meer boekingen te ontvangen, moet je je online duidelijk onderscheiden van je concurrenten. Waarom zou iemand jouw accommodatie moeten boeken in plaats van die andere enkele straten verderop? Het is belangrijk om mensen een duidelijk beeld te geven van hoe het is om bij jou te logeren.
Neem even de tijd om jouw unieke troeven te definiëren en communiceer ze systematisch op al je kanalen: je website, sociale media, boekingssites, ... Ondersteun je boodschap met uitnodigende, kwaliteitsvolle foto's van je pand, kamers, ontbijt, faciliteiten, ... Vul je website verder aan met een rubriek "Wie zijn wij" waarin je het verhaal en de gezichten achter je accommodatie onthult.
#2 Werk samen met andere bedrijven uit de buurt
Voor reizigers omvat een trip meer dan alleen de verblijfplaats. Ze hebben behoefte aan eetgelegenheden, activiteiten, daguitstappen, rondleidingen, .... Ga samenwerkingen aan met bedrijven bij jou in de buurt die deze diensten aanbieden, zoals restaurants of wellnesscentra. Wissel visitekaartjes uit en verwijs naar elkaar op jullie website. Je kan zelfs samen een interessante korting of arrangement aanbieden.
#3 Zorg ervoor dat reizigers jouw website vinden
Als je wil dat meer potentiële klanten jouw accommodatie online tegenkomen, is Search Engine Optimisation of SEO enorm belangrijk. Enkele eenvoudige SEO-technieken die je kan inzetten zijn: links van externe (betrouwbare) websites vergaren, metadata toevoegen aan je webpagina’s en afbeeldingen, de html-structuur en gebruikerservaring verbeteren, laadtijden versnellen en relevante keywords gebruiken. Ben je hier niet zo in thuis? Wij bieden eenvoudig zelf te onderhouden templatewebsites met de SEO reeds opgezet.
Zorg ook voor een compleet Google Business profiel voor je hotel, B&B of vakantiewoning. Zo kunnen reizigers jou op Google Search & Maps makkelijk vinden en doorklikken naar je website.
#4 Maak jouw website overtuigender
Wanneer potentiële gasten op je website landen, heb je maar heel even de tijd om ze te overtuigen om te boeken. Consumenten - ook reizigers - zijn immers ongeduldig en hebben veel opties om te overlopen. Je website moet een overzichtelijke en aantrekkelijke lay-out hebben. Zorg ervoor dat bezoekers snel alle informatie kunnen vinden die ze nodig hebben voor het reserveren: locatie, kamerbeschrijvingen, pakketten, diensten, faciliteiten, gastenreviews ...
Reizigers verwachten tegenwoordig een mobielvriendelijke boekingsmodule op je website, zodat ze makkelijk je beschikbaarheid kunnen nagaan en kunnen boeken. Moedig ze extra aan met in het oog springende "Boek nu" knoppen en onze Ratebox die de voordelen van rechtstreeks boeken uitlicht (beide inbegrepen in onze Booking Engine). Lees ons gratis eBook voor meer tips om je hotelwebsite te optimaliseren.
#5 Mik op de nieuwe markt van bleisure-reizigers
Heb je altijd gedacht dat jouw accommodatie niet geschikt is voor zakenreizigers? Misschien moet je dit toch eens heroverwegen. Met de opkomst van bleisure-reizen willen steeds meer businesslui werk en ontspanning in één reis combineren, waardoor ze vaker kiezen voor gezellige accommodaties in plaats van grote hotelketens. Spreek deze doelgroep aan door een tariefplan voor bedrijven aan te bieden en door duidelijk aan te geven dat de factuur naar behoefte opgesplitst kan worden (indien je Bookingplanner gebruikt).
#6 Inspireer potentiële gasten op sociale media
Ben je actief op Facebook, Instagram en TikTok? Deze kanalen zijn perfect om de unieke ervaring die jouw accommodatie biedt in de verf te zetten. Inspireer reisliefhebbers door te posten over je eigen troeven, maar ook over zaken die in de omgeving te doen of te zien zijn: bezienswaardigheden, mooie wandelroutes, musea, lokale marktjes, ...
Wil je echt je aantal volgers doen groeien en engagement creëren bij je publiek, overweeg dan om een leuke giveaway te lanceren. Hierbij kan je ook samenwerken met lokale bedrijven om je bereik te maximaliseren. Een praktisch stappenplan voor het uitbouwen van een sterke social media strategie vind je in ons gratis eBook 'Social Media voor hospitality professionals'.
#7 Zet in op positieve mond-tot-mondreclame
Positieve mond-tot-mondreclame is een van de meest doeltreffende hotelmarketingmiddelen ... en het is ook nog eens gratis! Spoor gasten aan om een recensie achter te laten en hun ervaring te delen op sociale media. Toon hen hoe ze jou kunnen taggen in hun posts, bijvoorbeeld aan de hand van een bordje bij de receptie of in de kamer. Als extra duwtje in de rug kan je een kleine beloning in ruil aanbieden.
#8 Bouw een persoonlijke relatie op met je gast
Je bezettingsgraad verhogen gaat niet alleen om het aantrekken van nieuwe klanten. Je wilt natuurlijk ook dat je huidige klanten blijven terugkomen. Daarom is het belangrijk om een sterke klantrelatie met je gasten op te bouwen door contact te houden tijdens hun verblijf en daarna.
De automatische e-mailcommunicatie in Bookingplanner maakt deze taak een stuk sneller en gemakkelijker. Maak de nodige e-mails aan en plan ze in, zodat je gasten automatisch de juiste boodschap op het juiste moment ontvangen:
- Boekingsbevestiging met bedanking en je contactgegevens
- Voor het inchecken: openingstijden receptie, parkeerinformatie, check-in-instructies, reistips …
- Meteen na het inchecken: plattegrond, extra's bijboeken, info over het ontbijt …
- Tijdens het verblijf: upselling via een POS-systeem (Lightspeed) of upsell-tool (Oaky)
- Voor het uitchecken: veilige reis, check-out-instructies, factuur …
- Na het uitchecken: review geven, loyaliteits punten, korting voor volgend verblijf …
- Na het verblijf: regelmatige nieuwsbrieven over speciale evenementen, promoties, ...
Hulp nodig? Contacteer ons gerust!
Heb je een vraag over Bookingplanner All-in-one of over onze personaliseerbare templatewebsites? Aarzel niet om contact met ons op te nemen via onderstaand formulier.