Fase 1 – (Online) oriëntatie
De zoektocht naar een verblijf begint meestal online via de zoekmachines Google of Bing. Via deze weg komen reizigers heel vaak terecht op populaire online boekingsplatformen (OTA’s) zoals Booking.com, Expedia en Airbnb.
Online zichtbaar zijn op deze kanalen is dus erg belangrijk! De zichtbaarheid verhogen van je eigen persoonlijke website blijft natuurlijk ook cruciaal wanneer je directe boekingen wil binnenhalen. Een gezonde mix is de boodschap.
Ben je op zoek naar OTA’s die de online zichtbaarheid van jouw hotel of B&B verhogen? Bekijk dan onze Marketplace en ontdek ons uitgebreid aanbod. Let er wel op dat je je doelpubliek in gedachten houdt. Kies die OTA’s die het beste aanleunen bij jouw accommodatie en bij jouw type gasten.
Wil je inzetten op meer directe – commissievrije - reserveringen, dan dient jouw eigen hotelwebsite op punt te staan. Het Bookingplanner all-in-one pakket (hotelsoftware), kan uitgebreid worden met één van onze template websites. Deze professionele websites zijn speciaal ontworpen voor accommodatie-eigenaars en staan in een mum van tijd live. Bovendien zijn ze mobielvriendelijk én eenvoudig aanpasbaar aan jouw eigen huisstijl.
Benieuwd naar onze template websites? Neem zeker contact op met ons sales team om onze ontwerpen even te bekijken.
Meer tips om je online visibiliteit te verhogen vind je in ons artikel: “De online zichtbaarheid van je accommodatie maximaliseren? ”.
Fase 2 – (Online) boeking
Le moment suprême: de klant wil boeken bij jouw hotel of B&B. In deze fase van de customer journey is een vlot boekingsproces cruciaal.
Een goede Booking Engine op jouw website is een must. Onze Booking Engine maakt deel uit van het Bookingplanner All-In-One pakket en zorgt ervoor dat elke reservatie vlot verloopt. Een duidelijke boek-nu knop, een handige fastbooker om beschikbaarheid te controleren, de mogelijkheid om online veilig te betalen, enz. Via onze Marketplace ontdek je trouwens met welke betaalproviders onze hotel software kan koppelen.
Naast de online boekingsmodule, krijg je bij ons ook een handige prijsvergelijkingstool in je software pakket. Deze tool komt op je website terecht en toont jouw voordelige direct booking prijs in vergelijking met de prijzen op andere boekingskanalen. Zo overtuig je websitebezoekers meteen om rechtstreeks te boeken.
Fase 3 – Uitkijken naar het verblijf
De boeking is voltooid en de reiziger kijkt alvast uit naar zijn of haar verblijf. Wacht niet tot de aankomst, maar bouw alvast de relatie met je klant verder op. Veel moeite kost dat niet, het kan perfect via geautomatiseerde mails. Denk bijvoorbeeld aan een mailtje met informatie over restaurants in de buurt of bezienswaardigheden.
Fase 4 – Het verblijf
De volgende stap in de customer journey is het verblijf zelf. Ook hiervoor is ons Bookingplanner All-In-One pakket, inclusief PMS, erg handig. Het PMS vormt namelijk de kern van je hotel management. Dankzij deze software reduceer je administratieve taken en bewaar je het overzicht.
Zo kun je een snelle check-in en check-out verzorgen, stel je snel handige ontbijt- en schoonmaaklijsten op en verloopt je facturatie vlekkeloos. Je kunt daarenboven ook koppelen met verschillende Key-systemen en kassa of POS-systemen. Zorg voor tevreden klanten én een kleinere werkload voor jou en je collega’s.
Fase 5 – Keep in touch!
Na de check-out is de customer journey nog niet afgelopen. Ook na het verblijf is het een goed idee om met je gast te blijven communiceren. Je kunt geautomatiseerde mails inzetten om te polsen hoe je gast het verblijf bij jouw accommodatie heeft ervaren en hem of haar vragen een review na te laten. Je kan ook een herhaalbezoek aanraden doormiddel van promoties. Keep in touch en creëer terugkerende gasten.
Free Trial
Benieuwd hoe onze Bookingplanner hotel software je kan helpen bij de communicatie met je gast? Vraag dan een free trial aan en probeer het zelf!