#1 Koppel met de juiste OTA’s
Dat B&B’s, hotels en vakantiewoningen aanwezig moeten zijn op OTA’s lijdt geen twijfel. Surf mee op de marketingexpertise van grote OTA’s zoals Booking.com, Airbnb en Expedia. Met hen aan je zij kan je makkelijk heel wat internationale reizigers bereiken, aangezien hun websites wereldwijde bekendheid genieten en in veel talen beschikbaar zijn. Kleinere regionale OTA’s, bijvoorbeeld Voordeeluitjes.nl en Logeren in Vlaanderen Vakantieland, focussen vaak op lokaal toerisme en zijn ideaal om reizigers te bereiken die op zoek zijn naar een specifieke ervaring, type accommodatie of regio.
Kies de perfecte mix van OTA’s voor jouw accommodatie en doelpubliek. Ze geven je zichtbaarheid een enorme boost en zorgen ook voor meer bezoekers op je eigen website dankzij het billboard effect. Om je positie op OTA’s te versterken is het belangrijk om je profielen altijd up to date te houden en om zo veel mogelijk gastbeoordelingen te verzamelen. De Channel Manager die is inbegrepen in ons Bookingplanner-pakket laat jou toe om je prijzen en beschikbaarheid efficiënt te beheren op alle gekoppelde kanalen.
#2 Zet je accommodatie op metasearchplatformen
In hun zoektocht naar een accommodatie wenden reizigers zich vaak tot metasearchplatformen, waar ze de prijzen op verschillende boekingssites makkelijk kunnen vergelijken. Tot de bekendste behoren onder andere Trivago en TripAdvisor. In ruil voor het doorverwijzen naar boekingskanalen, rekenen de zoekmachines meestal een kost per klik of reservering aan. Je kan ook overwegen om je accommodatie en directe boekingskanaal op deze websites te adverteren voor een nog betere zichtbaarheid.
Google Hotel Search is ook een van de populairste metasearchplatformen, aangezien Google reizigers automatisch naar dit platform leidt nadat ze een hotelgerelateerde zoekopdracht hebben uitgevoerd. Het enige wat je nodig hebt om in de zoekresultaten te verschijnen is een Google Business profiel. Lees zeker ons vorige artikel rond Google Hotel Search als je dit platform optimaal wil benutten.
#3 Maak een goede professionele website aan
Studies tonen aan dat reizigers heel wat online research verrichten en meerdere websites bezoeken alvorens hun reis te boeken. Nadat ze een interessante accommodatie op een OTA hebben ontdekt, stappen ze vaak over naar de officiële website. Als ze de jouwe op dat moment niet kunnen vinden, is de kans groot dat je potentiële klanten kwijtraakt of commissie moet betalen omdat ze ervoor kiezen indirect te boeken.
Mocht je er nog geen hebben, creëer dan een professionele, gebruiksvriendelijke website voor je B&B, vakantiewoning of hotel. Daarmee vergroot je je geloofwaardigheid en overtuig je bezoekers om te reserveren. Natuurlijk heb je ook een ingebouwde boekingsmodule nodig. Onze commissievrije Booking Engine is zorgvuldig ontworpen om je directe reserveringen te verhogen, dankzij opvallende knoppen en de Ratebox prijsvergelijkingstool. Weet je niet waar te beginnen met je nieuwe website? Wij bieden ook makkelijk te onderhouden template websites.
#4 Optimaliseer je vindbaarheid op Google
Uiteraard wil je zoveel mogelijk verkeer naar je website trekken. Verbeter de ranking van je site in de organische zoekresultaten op Google door SEO-technieken (Search Engine Optimisation) toe te passen. Als je helemaal bovenaan wil verschijnen kan je je website ook adverteren op Google met SEA (Search Engine Advertising). SEA hoeft niet altijd duur te zijn: begin met kleine budgetten en ga na wat voor jouw accommodatie werkt.
Heb je al een gratis Google Business pagina? Zo niet, maak er zeker een aan voor je accommodatie. Zo zal hij niet alleen verschijnen in de zoekresultaten op Google Search, maar ook op Google Maps. Vervolledig je profiel met de nodige informatie en voldoende uitnodigende foto’s. Gasten kunnen ook reviews achterlaten, wat je vindbaarheid ook weer bevordert.
#5 Post regelmatig op sociale media
Ben jij actief op de populairste socialemediakanalen bij je doelpubliek? Ze vormen een belangrijke inspiratiebron voor toeristen! Gebruik deze kanalen om speciale aanbiedingen of evenementen te promoten en deel boeiende updates over je accommodatie. Je kan ook gaan voor gerichte advertenties op sociale media om meer potentiële klanten te bereiken.
Verzorg een professioneel imago door regelmatig te communiceren, trouw te blijven aan je huisstijl en kwaliteitsvolle foto’s te gebruiken. Zorg ervoor dat je gasten je makkelijk kunnen terugvinden en taggen in hun foto’s. Engageer zowel potentiële als trouwe klanten met de juiste inhoud: vragen, polls, wedstrijden, giveaways, … Hoe beter hun engagement, hoe prominenter je berichten zullen verschijnen in het nieuwsoverzicht van je volgers. Over betrokkenheid gesproken, vergeet niet te reageren op beoordelingen die je op Facebook ontvangt.
Meer info? Neem gerust contact op!
Met Bookingplanner All-in-one kan je integreren met alle must-have OTA’s en metasearchplatformen om je online visibiliteit te maximaliseren. Wil je graag meer weten of Bookingplanner gratis uitproberen? Contacteer ons via onderstaand formulier. We beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.